L’escassetat d’infermeres especialistes a Geriatria posa en perill la qualitat de les cures d’una població cada cop més envellida

El 2050, la població mundial de persones de 60 anys o més s’haurà duplicat (2.100 milions), segons l’Organització Mundial de la Salut. I, es preveu que les persones de 80 anys o més es tripliquin fins a assolir els 426 milions. Amb aquest canvi és evident que els sistemes sanitaris s’han de preparar per prestar una atenció de qualitat a una població cada cop més envellida. En canvi, les places d’infermeres especialistes a Geriàtrica creixen a un ritme molt lent i, per tant, insuficient per cobrir les noves necessitats.

“L’envelliment de la població és un repte al qual s’enfronta tots els països. És evident que hem d’estar preparats per garantir que els sistemes de salut i d’assistència social afrontin aquest canvi demogràfic. I, no hi ha cap altre camí que la contractació de més infermeres especialistes a Geriatria”, assegura Florentino Pérez Raya, president del Consejo General de Enfermería (CGE). “Són elles les que gestionen situacions complexes, eviten hospitalitzacions innecessàries i asseguren unes cures de qualitat en l’atenció als residents”, afegeix.

En aquest context la baixa oferta de places existents -99 places EIR a Geriatria per a la convocatòria de 2026- i les diferències territorials al voltant de la seva integració en els sistemes sanitaris estan alentint la seva integració al sistema sanitari. el protagonisme d’aquestes especialistes és escàs i insuficient, ja que no cobreixen les necessitats reals de cures especialitzades que té la població.

“Els sistemes sanitaris i social no reconeixen ni donen el pes necessari a l’especialitat de geriatria; i on hi hagi una persona gran en el sistema tant sanitari com social hi ha d’haver una infermera especialista en geriatria.”, argumenta Rosa Martínez, presidenta de la Sociedad Española de Enfermería Geriátrica y Gerontológica (SEEGG).

Atenció a residències i centres sociosanitaris

El primer cens de centres residencials d’Espanya, presentat per l’IMSERSO el 2024, conclou que el nostre país compta amb 5.188 residències per a gent gran, amb 381.514 places i 1.455 per a persones amb discapacitat, amb 49.435 places. La majoria són de titularitat privada. De fet, amb prou feines el 14% són tant de titularitat com de gestió públiques.

La manca d’infermeres especialistes en Geriatria en tots els àmbits és evident, però ho és encara més a les residències de gent gran. “Des del Consejo General de la Enfermería ja denunciem l’escassetat d’aquestes professionals en aquests centres i les pretensions d’algunes empreses i institucions de contractar tècnics al seu lloc”, recorda Pérez Raya. “Hi ha professionals disponibles per treballar, especialistes amb dos anys més de formació, que donen les cures personals i individualitzades que cada resident necessita. No cal crear nous llocs, sinó cuidar i recompensar els infermers com es mereixen per la seva feina i les seves funcions”, declara.

Per la seva banda, Rosa Martínez, presidenta de la Sociedad Española de Enfermería Geriátrica y Gerontológica (SEEGG), considera que “les residències no poden substituir la tasca de les infermeres per figures de formació professional, l’actual perfil d’usuaris de residències és el d’una persona gran amb alta complexitat de cures, per això són imprescindibles les infermeres en cadascuna d’elles”.

Fotografia © Ariadna Creus i Àngel García/Banc d’Imatges Infermeres

octubre

02oct.(oct. 2)09:0009(oct. 9)20:00Taller COILL. Principis Bàsics de l'Ecografia

10oct.09:0021:00XXIV Premi de Recerca d'Atenció Intermèdia

X