Lleida acull el XXXI Congrés Nacional de la Societat Espanyola d’Infermeria Geriàtrica i Gerontologia

Ana Mari Fité, vocal de la junta del COILL, presideix el congrés que gira entorn les “Cures intermèdies amb qualitat”.

 

La Sociedad Española de Enfermería Geriátrica y Gerontológica (SEEGG) celebra, des d’aquest matí, el seu congrés anual i ho fa a Lleida, a l’auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida (UdL). L’esdeveniment compta amb la col·laboració del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Lleida (COILL) i se celebra en dues jornades que giren entorn del lema “Cures intermèdies amb qualitat” amb quatre grans àrees temàtiques: l’envelliment saludable i exitós, la demència i les seves cures, el desenvolupament de la infermera especialista en geriatria i les cures intermèdies. El congrés està presidit per Ana Mari Fité, vocal del COILL i membre de l’Equip de Transformació de l’Atenció Intermèdia del departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

La primera jornada ha començat aquest matí amb la conferència inaugural de Paloma Calleja sobre el “Comité de Cuidados en Salud: Protagonismo enfermero en la transformación del sistema de salud”. Calleja és assessora del Gabinet del Secretari d’Estat de Sanitat i Coordinadora Executiva del Comité de Cuidados en Salud (Ministerio de Sanidad). La ponència ha estat moderada per Rosa Martínez, presidenta de la SEEGG.

Tot seguit, s’ha celebrat dues taules compartides. La primera ha estat moderada per l’infermer Jordi Ballesté, director de l’Hospital Jaume Nadal Meroles Lleida / GSS i tresorer del COILL, amb la participació de les infermeres especialistes en geriatria Ingrid Bullich i Eva M. Melendo. El tema tractat ha estat l’Evolució del sistema sociosanitari català a un sistema de Cures Intermèdies. La segona taula, moderada per la infermera i professora de la UdL Eva Barallat, ha tingut el títol “Cuidados intermedios y transición a la atención domiciliaria: el futuro del cuidado geriátrico en España. Continuidad y coordinación asistencial. A propósito de un caso”. Les ponents han estat les infermeres Cristina García, Montse Solé  i Meritxell Enrich

El programa de tarda s’ha iniciat amb una taula sobre Investigació IIR i Trobada d’UDM Geriatria: “De la especialidad a la práctica avanzada”, moderada per Rosa Martínez. Els temes tractats per dues IIRs han tractat sobre “Impacto de la Enfermera Especialista en Geriatría para la Calidad Asistencial: revisión sistemática”, per Ana López; i “Cohousing: Conocimientos y opiniones de la población mayor”, per María Alonso.

La primera jornada ha acabat amb un debat col·loqui, moderat per Ana Mari Fité, sobre “Retención de talento en el ámbito de la geriatría”: experiencias”. Les participants han estat Alba Mor, project manager de Gran3dad; M. Belén Sendra, adjunta direcció infermeria Parc Sanitari Pere Virgili i Pedro Ayesa, director gerent del Grupo Sant Antoni.

Durant la primera jornada també hi han hagut comunicacions orals i un taller sobre “La mirada enfermera de la inmunización para las personas adulta”, amb les infermeres Ana Antón i Inmaculada Cuesta. El dia ha finalitzat amb l’assemblea de socis de la SEEGG.

El 23 de maig, el congrés va continuar amb la conferència “Innovación en cambios posturales: Estrategias con flotación e inmersión”, a càrrec de Lisa Martin i moderada per Juan Manuel Fernández. Tot seguit, Paloma Calleja va pronunciar la ponència “Desinstucionalización”, moderada per Juan Manuel Fernández i amb el tema “Cuidar en la Comunidad: enfermeras, políticas públicas y el futuro de los cuidados de larga duración”.

Després es va celebrar la taula sobre “Experiencias en atención integrada”, moderada per la infermera Montse Blasco. Amb el tema “Experiencia de trabajo colaborativo entre residencia y EAP” i la praticipació de les infermeres lleidatanes Estefania Lozano, Direcció Sanitària i Responsable Higiènic Sanitària del Residencial Sant Sebastià d’Alcarràs; i Iraida Gimeno, Cap d’Àrea de Suport a la Gestió de Residències. Seguidament, M. Àngels Costa, infermera especialista en geriatria; i Núria Barberà, responsable Unitat de Treball Social. Hospital Santa Maria Lleida; han parlat del “Trabajo colaborativo Social – Salud en la ciudad de Lleida”. Finalment, Eli Villalba, infermera gerent Hospital Atenció Intermèdia Hestia Balaguer; ha tractat l’ “Accesibilidad directa de la Atención Primaria y Comunitaria a unidades de Subagudos”.
La jornada ha continuat amb la conferència “Actualización en Demencias, nuevos abordajes”, moderada per la directora territorial Caser Residencial, Núria Guerrero. El tema “Abordaje no farmacológico de síntomas psicológicos y conductuales de la demencia Ponente”, ha anat a càrrec de la terapeuta ocupacional de la Unitat de Transtorns Cognitius de Lleida, Bea Lara. També, la infermera de l’Hospital Clínic Guadalupe Fernández, s’ha parlat sobre “La persona diagnosticada de Enfermedad de Alzheimer en el centro de las Intervenciones de Enfermería”; i, finalment, s’ha abordat l’ “Impacto de la intervención asistida con equinos en personas con demencia” tractat per la neuropsicòloga Susana Forné.
L’última taula rodona, sobre “El envejecimiento activo en un mundo digital”, ha estat moderada per Teresa Botigué, professora associada del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia de la UdL. El tema a tractar era “El videojuego, el Caballo de Troya para impulsar el envejecimiento activo” i el ponent, l’empresari Frank del Aguila. Tot seguit, s’ha parlat d’ “¡Hola asistente! ¿Me ayudas a mantenerme activo?”,  amb Neus Domènech, responsable d’Innovació-Infermera. Per últim, Núria Pérez, terapeuta ocupacional; ha parlat sobre de “Terapia inmersiva en atención intermedia Ponente”.

Per cloure el congrés, ha tingut lloc la conferència amb l’escriptor i periodista Pedro Simon, autor de: “Los siguientes”, moderada per M. Victoria García, infermera i antropòloga social i cultural. A més, durant el matí s’ha celebrat de manera simultània vuit tallers.

A la cloenda han participat Rosa Martínez, presidenta de la SEEGG; Lluïsa Garcia, degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC); Raquel Rodríguez, presidenta del Colegio de Enfermería de Cáceres; Miquel Àngel Calderó, vicepresident del COILL i secretari del CCIIC; Ana Mari Fité, presidenta del Congrés i vocal del COILL; Rosa M. Pérez, gerent de la RS Lleida; i Cristina Alfaro, presidenta del XXXII Congreso de la SEEGG que tendrá lugar en 2026 en la ciudad de Pamplona.

PREMI A LES INFERMERES LLEIDATANES

El XXXI Congrés Nacional de la Societat Espanyola d’Infermeria Geriàtrica i Gerontologia ha donat diferents premis a la Millor Comunicació Oral, Millor Comunicació Póster, Millor Comunicació EIR-Geriatria i Millor Projecte I+D+I en Infermeria Geronto Geriàtrica.

Cristina Garcia Serrano (EAP Balaguer), Maria Àngels Costa Menen (EAP Alcarràs), Iraida Gimeno Pi (Gerència d’Atenció Primària i a la Comunitat Lleida) i Laia Ribelles Moreno (EAP Primer de Maig), s’han endut el premi a la Millor Comunicació Oral pel treball titulat “Percepciones de cuidadores informales de la región sanitaria de Lleida según la escala de sobrecarga del cuidado y necesidad de apoyo profesional (ESNAC) y la escala de Zarit”; que ha estat valorat per la seva qualitat científica, aplicabilitat pràctica i claredat expositiva.

L’objectiu de l’estudi és valorar la sobrecàrrega i la percepció de necessitat de suport professional per part de les persones cuidadores incloses en el programa d’atenció domiciliària mitjançant les escales ESNAC i de Zarit de la Regió Sanitària de Lleida la 2024. El reconeixement, dotat pel COILL amb 300 euros, suposa un impuls a la visibilitat de la tasca investigadora en l’àmbit de la infermeria geriàtrica i comunitària, i posa en valor el compromís de les infermeres de l’Atenció Primària i a la Comunitat Lleida amb la innovació i la millora contínua de l’atenció a les persones grans.

Fotos © Missatges / SEEGG

 

novembre

21nov.09:0014:00XV Jornada de tabaquisme a Lleida

X