Els hospitals de Lleida impulsen un projecte pioner sobre experiència del pacient i accessibilitat sensorial

María José Ruiz Montilla, infermera de Qualitat i Seguretat del Pacient, ha coordinat la recerca

El projecte “Estudi de l’accesibilitat en pacients amb discapacitat sensorial atesos a l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova i a l’Hospital Universitari de Santa Maria de Lleida” ha estat desenvolupat gràcies a la Beca d’Investigació 2024 de la Sociedad Española de Calidad Asistencial i la Fundación Española de Calidad, i s’ha consolidat com una iniciativa innovadora per avançar cap a una atenció més inclusiva, humana i sostenible als centres sanitaris.

L’estudi ha estat coordinat per la infermera de Qualitat i Seguretat del Pacient, María José Ruiz Montilla, amb la col·laboració d’entitats i associacions de persones amb discapacitat sensorial de Lleida: La llar del sord i ONCE i amb el suport de professionals de diverses disciplines: qualitat i seguretat del pacient, infermeria, treball social, medicina i comunicació. El treball, exemplifica el compromís dels hospitals de Lleida en la millora contínua, la humanització, l’ètica, l’equitat i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS 3, 10 i 16). “Aquest projecte no només identifica dificultats, sinó que proposa solucions concretes i mesurables per garantir una atenció segura i accessible per a tothom. És un pas endavant cap a uns hospitals més humans i inclusius”, explica María José Ruiz Montilla, infermera coordinadora del projecte.

La recerca, coordinada des de la Unitat de Qualitat i Seguretat del Pacient dels hospitals universitaris Arnau de Vilanova i Santa Maria, ha tingut com a objectiu analitzar les barreres de comunicació i accessibilitat que afecten els pacients amb discapacitat auditiva i/o visual durant la seva atenció hospitalària, i proposar estratègies concretes per millorar-ne l’experiència i la seguretat.

El treball s’ha desenvolupat fent servir les següents tècniques qualitatives de caràcter participatiu, amb pacients, familiars i professionals amb discapacitat sensorial i amb les següents fases complementàries:

Amb pacients amb discapacitat sensorial:

– Grups focals amb pacients, realitzats als hospitals universitaris de Lleida, que han permès identificar necessitats, emocions i punts crítics de l’atenció des del punt de vista de l’experiència viscuda.

– Tècnica “Patient Shadowing”, que consisteix en acompanyar als pacients al llarg dels diferents punts de l’hospital on reben l’atenció amb l’objectiu d’estudiar, en temps real, l’experiència individual de cada pacient i la seva família, per a posteriorment, aplicar millores que aportin valor.

Amb professionals sanitaris:

– Entrevistes en profunditat a professionals sanitaris amb discapacitat sensorial, per conèixer els reptes que afronten en la comunicació amb pacients amb discapacitat sensorial i ells mateixos en durant la seva atenció com a pacients, i les propostes de millora que consideren prioritàries.

– Una Metodologia Delphi amb experts en qualitat assistencial, bioètica, accessibilitat, serveis generals i comunicació sanitària, que ha permès validar un qüestionari de satisfacció i experiència del pacient amb discapacitat sensorial.

Cap a una atenció més inclusiva i humana

Els resultats del treball han permès disposar d’un qüestionari validat per tal d’avaluar l’experiència de la persona amb discapacitat sensorial, des del punt de vista del pacient, familiars i dels professionals.

Permetrà generar accions de millora que s’incorporaran als plans de qualitat i seguretat dels hospitals, millorant així l’accessibilitat i la seguretat de les persones en l’atenció als nostres centres sanitaris. A més, el projecte posa en valor la col·laboració entre els Hospitals de Lleida i associacions de pacients de les Terres de Lleida per tal de fomentar la comunicació inclusiva, la humanització de l’atenció sanitària amb les entitats del tercer sector.

 

No Events on The List at This Time

X