Infermeres lleidatanes es formen en ecografia clínica al COILL

Un taller aborda aquesta eina fonamental pel diagnòstic i tractament

Infermeres del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Lleida (COILL) han realitzat un taller d’ecografia bàsica a la seu de l’entitat col·legial, amb l’objectiu d’adquirir els coneixements fonamentals sobre la utilització i interpretació d’aquesta eina per la seva pràctica clínica. Han estat dues sessions formatives conduïdes per Cristina Domínguez i Marta Elias; infermeres expertes universitàries en diagnòstic d’ateromatosi subclínica mitjançant l’ecografia. El taller s’ha realitzat en dos torns, un de matí i l’altre de tarda. Dues jornades amb un total de 8 hores de formació.

La formació s’ha centrat a conèixer els usos principals d’un ecògraf, saber reconèixer la normalitat ecogràfica en el sistema respiratori i abdominal, aprendre a explorar lesions de parts toves, conèixer com detectar la presència d’ateromatosi en l’examen ecogràfic vascular de les artèries, millorar la valoració i seguiment del risc cardiovascular dels pacients mitjançant l’ecografia vascular d’artèries caròtides, femorals i aorta abdominal i, finalment, poder identificar la presència de coàguls mitjançant l’examen vascular d’extremitats inferiors per detectar una possible trombosi venosa profunda.

Per aconseguir aquests objectius, durant la formació s’han treballat aspectes generals de l’ecografia, com els principis físics dels ultrasons, el funcionament bàsic de l’ecògraf o el tipus d’ones. A més, s’ha explicat com realitzar ecografies abdominals i pulmonars. També s’ha fet una iniciació a l’ecografia de parts toves i de bufeta. Per acabar, s’ha treballat l’ecografia carotídia, aòrtica i femoral; i l’ecografia vascular.

L’ecografia clínica és una eina fonamental en la pràctica clínica, ja que aporta informació d’elevat valor pel diagnòstic i tractament del pacient. La seva utilitat és cada cop més present en el dia a dia i resulta fonamental saber interpretar les imatges de l’ecògraf per poder resoldre situacions difícils i compromeses en les cures del pacient, com la canalització d’accessos venosos o la identificació de globus vesical. Aquest taller presencial del COILL ha volgut proporcionar a infermeres i infermers les eines i coneixements de l’ecògraf per saber identificar les imatges obtingudes, relacionant-les amb les estructures anatòmiques.

 

octubre

10oct.09:0021:00XXIV Premi de Recerca d'Atenció Intermèdia

X