“Cal que conegueu les realitats del nostre territori, perquè tenim una responsabilitat”, així s’ha adreçat aquest matí la degana de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida (UdL) –Esther Rubinat– als estudiants del centre que han omplert, de gom a gom, l’Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del Campus de Cappont, amb motiu de la “XIV Jornada d’Infermeria i Fisioteràpia” que ha organitzat la FIF, avui 14 d’abril.
La convocatòria d’enguany gira entorn de les “Desigualtats en salut i entorns rurals” i s’ha inaugurat a primera hora amb la participació de la degana, la presidenta del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Lleida (COILL), Mercè Porté; el degà del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya (CFC), Ramon Aiguadé; i dues representants del Consell de l’Estudiantat de la FIF-UdL, Laura Sisó i Lara Miró.
La presidenta del COILL ha incidit que “de desigualtats en salut n’hi ha moltes, i les del món rural són una part d’elles que, a més, ens toquen de prop, ja que a les Terres de Ponent, el 92% dels municipis són rurals; i el Prepirineu i el Pirineu, tenen els nuclis més petits i disseminats”.
Porté ha fet al·lusió a xifres com l’índex d’envelliment, “8 punts per damunt del total de Catalunya, 1 punt per damunt del percentatge de sobreenvelliment i 1 punt per damunt del nivell de dependència”. És per això que ha demanat a l’alumnat que no oblidi “la formació i la recerca, perquè necessitem coneixement i evidència científica per innovar en les cures i la gestió. Tenim la responsabilitat de vetllar per l’equitat territorial en salut a la nostra comunitat”.
El programa de la jornada inclou dues conferències: “Biaixos de gènere en l’atenció sanitària” a càrrec de Yol Castellano, tècnica de l’Observatori de Gènere COLFICAT; i “Eixos de desigualtats en salut en l’àmbit rural” amb Carme Campoy, cap d’estudis de la FIF-UdL.
Tot seguit hi haurà la presentació dels “Millors TFG d’Infermeria i de Fisioteràpia” i una taula rodona sobre “Atenció sanitària en entorns rurals: Quins condicionants tenim?”, moderada pel Consell de l’Estudiantat i amb la participació de Teresa Montanuy, infermera d’atenció primària; Meritxell Enrich, infermera PADES al Pallars Jussà; i Marta Llobera, fisioterapeuta al PADES Balaguer.
A mig matí es farà una pausa activa dirigida per Carles Tersa, seguida d’una roda de “Comunicacions orals”. El lliurament dels premis a la millor comunicació oral i pòster i del 23è Concurs de Fotografia de la FIF, previs a la cloenda de la jornada, tancaran el programa.
La jornada té el suport del COILL.
Foto © Missatges


























